Olen Erika, yksinyrittäjä yrityksessä Oranssi Orava. Perheeseeni kuuluu mies, kolme lasta ja kaksi kissaa ja kaksi kania. Ekokauppiaan bloginurkkauksessa kirjoittelen lyhykäisiä tekstejä, joiden ajattelen jollain lailla liittyvän ekokaupan genreen. Kirjoitukset edustavat omaa mielipidettäni ja asioista saa olla toistakin mieltä.
Saat mielelläsi kertoa oman mielipiteesi kommenteissa. Voit kommentoida anomyymisti eikä kommentointi vaadi kirjautumista. Julkaisen myös eriävät mielipiteet, mutta en loukkaavaa tai asiatonta sisältöä.
Luonnonkosmetiikan ripsiväriltä vaaditaan pysyvyyttä ja hyvää pigmenttiä siinä missä synteettisiltäkin ripsiväreiltä. Lisäksi hyvä luonnonkosmetiikan ripsiväri on ripsiä hoitava ja silmille hellävarainen.
Oranssin Oravan valikoimista löytyy tällä hetkellä Bohon ja Avrilin ripsivärit ja tämä kirjoitukseni käsitteleekin nyt näitä merkkejä, joista minulla on jo pidemmältä ajalta kokemusta.
Ripsiväri tuntuu olevan yksi haastavimmista luonnonkosmetiikan tuotteista vähän kuten deodorantitkin. Monia hyviä vaihtoehtoja kyllä on markkinoilla, mutta se mistä toinen tykkää ei välttämättä miellytäkään toista. Ja siinä missä joku kehuu jonkun ripsivärin hyvää pysyvyyttä, saattaakin toinen valittaa että ripsiväri varisee tai valuu.
Miksi itse vaihdoin ripsivärini luonnonkosmetiikkaan?
Ripsiväri oli itselläni viimeinen tuote, jossa siirryin luonnonkosmetiikkaan. Olin tykästynyt 38-ripsivärien luotettavuuteen ja siihen, että vaikka ripsiväri kestikin sateen ja kyyneleet, se oli helppo pestä pois vedellä. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, että ripseni eivät vaikuttaneet enää niin tuuheilta kuin ennen, koin ripsieni kärsineen. Ajattelin silloin, että nyt tuli sitten kohtalon hetki uskaltautua käyttämään luonnonkosmetiikan ripsiväriä. Tästä on jo monta vuotta ja valitettavasti en muista, mikä lopulta oli se ensimmäinen luonnonkosmetiikan ripsiväri. Olisikohan se ollut Bohon volume, joka tuli Suomeen 8 vuotta sitten. Ajankohta voisi hyvinkin täsmätä enkä ole ripsivärien suhteen kokeillut kovin monia eri merkkejä.
Siirryttyäni luonnonkosmetiikan ripsiväriin, koin melko pian ripsieni kunnon taas elpyvän. Tämä ei nyt ole milläänlailla tieteellinen tulos enkä uskalla väittää totuutena, että siirtyminen synteettisestä ripsiväristä luonnonkosmetiikan ripsiväriin, parantaisi varmuudella ripsien kuntoa. Koin kuitenkin itselleni käyneen niin ja jos kyseessä ei ollut pelkkä kuvitelma niin mahdollisia syitä tähän voi olla vaikkapa sekin, että ehkä puhdistin 38-ripsarin jotenkin liian rajusti ja ripset kärsivät puhdistusvaiheessa jolloin vanhimmat ja huonokuntoisimmat ripset ehkä irtoilivat ripsiväripaakkujen mukana. Mutta myös luonnonkosmetiikan ripsivärin hoitava koostumus saattaa parantaa ripsien kuntoa. Luonnonkosmetiikan ripsivärit sisältävät monia luonnonvahoja ja luonnonöljyjä. Luonnonkosmetiikan ripsiväri toimii jo itsessäänkin kuin ripsiä vahvistava ripsiseerumi.
Ja kuten kaikessa luonnonkosmetiikassa, myös luonnonkosmetiikan ripsiväreissäkin, on oman käyttömukavuuden lisäksi myös eettinen ja ekologinen näkökulma. Luonnonkosmetiikan ripsivärejä ei ole testattu eläimillä eivätkä ne sisällä haitallisia aineita. Samalla kun luonnonkosmetiikka on turvallisempaa sinulle, on se myös ympäristölle. Luonnonkosmetiikkaa käyttämällä vähennät niin omaa kuin ympäristön kemikaalikuormaa.
Luonnonkosmetiikan ripsivärin pysyvyys
Kukaan ei halua, että ripsiväri valuu ja suttaantuu tai karisee. Itse liikun työmatkat enimmäkseen polkupyörällä ja Suomessa kelit voivat tunnetusti yllättää. Oma suosikkini luonnonkosmetiikan ripsiväreistä oli pitkään Avrilinin vedenpitävä eli Avril Definition. Luonnonkosmetiikassa ei ainakaan vielä ole mahdollista tehdä täysin vedenpitävää mascaraa, mutta Avril Definition piti hyvin yllättävät sateet, vaikka ihan sukeltelua ei kestänytkään. Valitettavasti kyseisen ripsivärin valmistus lopetettiin ja hetken aikaa olinkin aivan etsikkona että mihin ripsiväriin voisi pyöräillessä luottaa.
Definition ripsarin loputtua otin testiin Avrilin Volume ripsivärin kun sen pysyvyyttä oli moni kehunut. Pysyvyys yllättikin posotiivisesti ja Avril Volume kesti jopa pienet sadekuurot. Muilta ominaisuuksiltaan Volume ei kuitenkaan yltänyt omaksi suosikikseni, vaikka sillä kauniit ja erotellut ripset saikin. Harjas on omaan makuuni hieman pullea ja kaipasin ehkä aavistuksen näyttävämpää lopputulosta.
Avrililtä löytyy myös pidentävä ripsiväri. Sitä minulla ei vielä ole valikoimassa ollut enkä siksi ole testannutkaan. Jossain vaiheessa koitettava sekin.
Ripsivärin pohjustaja
Vastaukseksi kaikkiin ripsiväri-huoliini, Boholta onneksi tuli joulukuussa 22 markkinoille luonnonkosmetiikan ripsivärin pohjustaja. Minähän en ole mikään meikkifriikki eikä meikkitrendit välttämättä kovin nopeasti kantaudu tietooni. Ripsivärin pohjustajasta en ollut koskaa aiemmin kuullutkaan ja jopa hieman naureskelin tuolle Bohon uutuudelle. Enpä naura enää; olen täysin koukussa kyseiseen tuotteeseen ja laitan ripsivärin pohjustajaa joka päivä ripsivärin alle.
Ripsivärin pohjustaja ratkaisi kaikki ripsivärin pysyvyys-ongelmani. Saatoin ottaa käyttöön jopa ripsiväri-suosikkini Bohon Gypsy-ripsivärin, jonka ainoana miinuksena oli hiukan huonompi pysyvyys tihkusateen sattuessa. Yhdessä ripsivärin pohjustajan kanssa myös lempiripsivärini pysyy täydellisesti.
Ripsivärin pohjustaja toimii ripsivärille tehokkaana primerina ja moninkertaistaa ripsivärin pysyvyyden. Sen lisäksi pohjustajan päälle laitettuna ripsiväri saa mahtavaa volyymi-efektiä ja ripset myös kaartuvat kauniimmin. Bohon ripsivärin pohjustajassa on hoitavia ainesosia kuten risiiniöljyä, jota yleisesti käytetään ripsiseerumissa tai ihan sellaisenaan vahvistamaan ripsiä.
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ripsivärin pohjustajaa, valitset sitten minkä ripsivärin tahansa.
Bohon Ripsivärit
Tällä hetkellä Bohon tukkukaupasta ja Oranssin Oravan valikoimasta löytyy kolme erilaista mustaa ripsiväriä.
Kuten jo mainitsin, oma suosikkini on Boho Gypsy Volume Mascara, mutta ei se suinkaan kaikkien suosikki ole. Gypsy-ripsivärillä saa muhkeat ja näyttävät ripset, mutta kääntöpuolena voi olla että joidenkin mielestä ripset näyttävät liian paakkuisilta ja liian mascaraisilta. Itse tykkään sipaista Gypsy Volume-maskaraa hillitysti enkä kerrosta sitä runsaasti. Ja alle tosiaan nykyään laitan ripsivärinpohjustajan.
Boho Jungle Longuer on pidentävä ripsiväri, jolla saa hyvin erotellut, erittäin siistit ja luonnolliset ripset. Jungle on tällä hetkellä Oranssin Oravan myydyin ripsiväri. Omaan makuuni lopputulos tällä ripsivärillä on aavistuksen liian vaatimaton, mutta useat asiakkaani tykkäävät ripsivärin erittäin luonnollisesta lopputuloksesta. Boho Jungle ripsiväri on saanut myös erityisen paljon kehuja sen sopivuudesta herkimmillekin silmille.
Boho Definition on pieniharjaksinen tuuheuttava ja pidentävä luonnonkosmetiikan ripsiväri, jossa myös pysyvyys on hyvin kohdillaan. Tämä on ollut erityisesti lyhytripsisten suosiossa. Pienellä harjaksella saa pienetkin ripset helposti meikattua kauniiksi.
Mikä on sinun suosikki-ripsivärisi luonnonkosmetiikan saralta? Missä on paras pysyvyys? Kaipaatko ripsiväriltä näyttävyyttä vai mahdollisimman luonnollisen näköistä lopputulosta? Jos sinulla on tiedossa täydellinen, paras luonnonkosmetiikan ripsiväri niin paljastaisitko sen minulle? Voisin harkita Oranssin Oravan valikoimaan vielä jotain kolmatta ripsivärimerkkiä.
Minulta kysyttiin, miksi Tarjoukset-kategoriassa on näin hyviä tarjouksia. Onko tuotteissa jotain vikaa?
Avaan tässä blogikirjoituksessa juuri tällä hetkellä olevien tarjoustuotteiden syytä alennuksiin. Tämä blogikirjoitus saattaa vanheta hyvin nopeasti kun nämä tuotteet loppuvat, mutta samalla tämä avaa vähän syitä siihen, miksi valikoima välillä vaihtuu, uudistuu ja muuttuu.
Tarjoustuotteita on vain pieni määrä ja pääsääntöisesti Oranssi Orava pyrkii myymään tuotteet sopivaan ja tasaiseen hintaan ilman hintojen poukkoiluja suuntaan tai toiseen.
Tarjoukset-kategoriassa juuri tällä hetkellä:
Tämä on tarjoustuotteista ainut, jonka parasta ennen-päiväys on jo mennyt ja sen vuoksi myynnissä nimellisellä 50sentin hinnalla. Voidetta voi hyvin vielä käyttää, mutta kannattaa käyttää se nopeasti eli tee vaikka ihana hoitava hemmottelu ja hiero voiteella väsähtäneet ja kuivuneet jalat.
Ekoihme on aloittelevan luonnonvaratuottajan merkki. Tuotteet ovat erittäin laadukkaista ainesosista käsityönä valmistettuja ja mitä mainioimpia. Valitettavasti joudun kuitenkin ainakin toistaiseksi jättämään nämä pois valikoimasta. Tuotteissa on melko korkea hinta ja lyhyt säilyvyys valmistuspäivästä. Tällä hinnalla ja säilyvyydellä tuotemerkki tarvitsisi rutkasti lisää tunnettavuutta eli mainostamista.
Saatan miettiä Ekoihmeen tuotteita uudelleen valikoimaan siinä vaiheessa kun niillä on jo hieman tunnettavuutta tai minulla enemmän potkua mainostukseen. Pakkauksethan näissä ovat mitä söpöimmät eli näitä kyllä mielellään kuvailisi ja kehuisi. Hinnan vuoksi nämä kuitenkin vaativat myös ylisanoja, joiden suhteen on aina oltava hieman varovainen silloinkin kun kokee tuotteen ne ansaitsevan.
Tarjouksessa on vielä muutama pala Saaren Taika Sitrus ja Laventeli siivoussaippuoita. Näissä parasta ennen päiväys on 11/22, mutta täysin vedettömänä ja rasvattomana tuotteena siivoussaippua on käyttökelpoinen vielä pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeenkin.
Näitä tosiaan on enää ihan pari jäljellä, mutta oletko huomannut, että Oranssin Oravan hinta Saaren Taika siivoussaippuasta on normaalistikin huomattavasti ovh:ta edullisempi? Minulla on jo puodilla uusi erä siivoussaippuaa ja siitä lähetän myös verkkokaupan varastoon täydennystä. Tämä uusikin erä myydään edullisella hinnalla 15,95€ (ovh.18,95€), mutta voi olla että tämän erän jälkeen joudun nostamaan hinnan oikealle tasolle.
Jos muuten kaipaat vielä edullisempaa siivoussaippuaa kuin tuo Saaren Taika-tarjous 10€/kpl niin osta Salmen Suopa siivoussaippuaa. Se on aivan yhtä hyvä tuote kuin Saaren Taika siivoussaippua. Siivoussaippua ei ole kovinkaan monimutkainen tuote vaan simppelisti rasvattomaksi saippuoitu luonnonmukainen palasaippua. Siivoussaippuan kohdalla merkillä ei mielestäni juurikaan ole väliä.
Partawa partaöljyt ja partavahat
Partawat myyn nyt poistohintaan, mutta tuotemerkki ei ole poistumassa valikoimastani. Partawa-tuotteiden parasta ennen-päiväys on kolme vuotta valmistuspäivästä. Nämä alennuksella myytävät Partawat on valmistettu marras-tai joulukuussa 2020 eli parasta ennen päiväykseen on vielä yli vuosi. Koska valmistuspäivästä jo kuitenkin on noin pitkä aika, haluaisin tämän erän nopeasti pois hyllystä ja tilaisin sitten lisää. Tilaan ensi kerralla vain pienen erän. Näitä tilasin valtavan määrän tammikuun 2021 Box by Posti-showroomia varten kun kuvittelin, että siellä myynti olisi isoa. Myyntiähän showroomissa ei juuri ollut, joten partatuotteita jäi myymälän ja verkkokaupan puolelle reilusti. Hyvinhän näitä on mennytkin, mutta nyt olisi aika saada vasta-valmistettuja tilalle. Osta siis nyt Partawat huippuedullisesti. Nämä ovat erittäin hyviä Suomessa valmistettuja luonnonmukaisia parranhoitotuotteita.
Luonkos metsämikrobiuutetta sisältävät tuotteet ovat mielestäni erittäin hyviä. Valitettavasti ne myyvät huonosti minun verkkokaupassani ja minun puodillani. Luonkosin öljypuhdistuspalat ja vartalovoidepalat poistuvat ainakin toistaiseksi Oranssin Oravan valikoimasta. Teen näiden kanssa jatkuvasti tappiota, koska parasta ennen päiväykset alkavat lähentyä ja joudun sitten myymään alennuksella. Touhussa ei siis ole mitään järkeä. Huipputarjouksessa olevassa metsämikrobi vartalovoidekakussa on parasta ennen päiväys 11/22.
Luonkos ei valitettavasti enää ole erikoisliikkeessä myytävä tuote, mikä on todella harmillista sillä olisi mielestäni hyvä kun nämä hienot tuotteet olisivat asiantuntemuksella ja oikealla neuvonnalla myytäviä tuotteita. Nyt näitä saa mm.Suomalaisesta kirjakaupasta. En väitä etteikö asiantuntevalla Suomalaisen Kirjakaupan henkilökunnalla voisi olla kattavasti tietoa myös luonnonkosmetiikasta. Hyvinkin voi olla ja saat sieltä ehkä erittäin hyvää palvelua kun etsit itsellesi sopivaa ihonhoitotuotetta. Löytyyköhän näitä jo Prismastakin? En tiedä. Mutta Oranssista Oravasta ei jatkossa enää löydy muuta kuin tilaustuotteena. Jos jatkossa haluat ostaa itsellesi Luonkosin öljypuhdistuskakun tai vartalokakun kauttani niin pystyn tilaamaan näitä ihan yksittäinkin niin kauan kuin ovat Miraz-tukusta tilattavissa. Eli pyydä vain niin 1-2 viikon toimitusajalla onnistuu.
Luonkosin jauhemaiset tuotteet pidän vielä valikoimassa. Jauhedeodorantit myyvät kesäaikaan hyvin ja jauhemaisissa tuotteissa on pitkä säilyvyys. Myös Vartalomaitopala ja Kasvomaitopala todennäköisesti pysyvät valikoimassa. Puhdistusmaitopalat ovat nyt tarjouksessa ainoastaan sen vuoksi, että pakkaukset olivat kuljetuksessa ihan aavistuksen kärsineet. Tuskin edes huomaat mitään, mutta pakkauksissa on pientä painomusteen leviämää kansissa. Se ei siitä enää sotke mitään ja tuote sisällä on täysin kunnossa.
Nämä poistuvat valikoimasta. Tarjous on voimassa myös myymälässä. Valitettavasti näiden palashampoiden myynti jäi huonoksi johtuen varmastikin siitä, että en itse ole näitä aktiivisesti myynyt. Olen suositellut näitä hyvin varovasti, koska vaikka shampoot ovat hyviä ja hoitavia, vaahtoavat nämä vähän kehnosti eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä kuin muilla valikoimani palashampoilla. Nämä saavat siis poistua valikoimasta.
Muuten Salmen Suopa pysyy ilman muuta valikoimassa. Huipputuotteita ja yhteistyö Salmen Suovan kanssa sujuu loistavasti. Lisää Salmen Suopa palasaippuaa on tulossa puotiin aivan näinä päivinä.
Korento mineraalimeikkipuuteri
Korennon mineraalimeikit poistuvat valikoimasta ainakin toistaiseksi. Nämä ovat hyviä, mutta myyvät melko hitaasti. Sekään ei niin haittaa, koska jauhemaisissa puutereissa on hyvin pitkä säilyvyys. Päädyin nyt kuitenkin siihen, että koska Korentoa löytyy mm.kaikista Life ja Ruohonjuuri-myymälöistä niin vaihdan tämän hyvän mineraalimeikkipuuterin toiseen yhtä hyvään ja kotimaiseen vaihtoehtoon. Kunhan saan Korento-hyllyä vähän tyhjemmäksi niin tilaan Saaga-mineraalimeikkipuuterit valikoimaan.
Huomaa Korennon erittäin edullinen alkuhinta. Poistomyynti-hinta on -25% Oranssin Oravan jo valmiiksi edullisesta hinnasta eli nyt mahdollisuus saada Korennon heleyttävä mineraalipuuteri erittäin hyvään hintaan.
Bohon huulipunat ovat ihan parhaita, pysyviä ja hoitavia huulipunia ekologisissa pahvihylsyissä. Tarjouksessa on beige nudesävyinen mattahuulipuna ja viininpunaiseen taittava läpikuultava huulikiiltomainen cassis. Nämä huulipunat ovat täysin kunnossa eivätkä ole päiväysvanhoja, mutta Bohojen pakkausuudistus etenee ja myyn nämä vanhoissa pakkauksissa olevat tarjoushintaan.
Toivottelen hyviä löytöjä tarjousten parissa. Kerääpä samantien ostoskoriin myös muuta tarpeellista. Säästät lisäksi toimituskulut kun tilaat vähintään 69€:llä.
T:Ekokauppias Erika
Välillä budjetti voi olla tiukka, mutta luonnonkosmetiikkaan ihastunut tuskin silloinkaan mielellään siirtyy tavalliseen markettikosmetiikkaan. Luonnonkosmetiikastakin löytyy onneksi myös edullisia merkkejä.
Edullista luonnonkosmetiikkaa verkosta
Loin Oranssin Oravan verkkokauppaan uuden tuotekategorian: Edullista luonnonkosmetiikkaa. Tässä tuotekategoriassa on verkkokauppaan kuuluvat edulliset luonnonkosmetiikan tuotemerkit. Nämä tuotteet ovat siis pysyvästi edullisia.
Jos etsit tarjous-tuotteita niin Tarjoukset-kategoria löytyy erikseen. Se kannattaakin myös käydä läpi etsiessäsi pienemmän budjetin luonnonkosmetiikkaa tai kodin pesuaineita; Tarjouksiin lisään poistuvia tuotteita sekä tuotteita, joiden parasta ennen päiväykset alkavat lähestyä sekä tuotteita ihan vain kauppaa vilkastuttamaan ja teitä ilahduttamaan.
Edullinen palakosmetiikkaa
Palatuotteet; palasaippuat, palashampoot, palahoitoaineet ja palavoiteet ovat usein hyvin edullisia käytössä, vaikka esim.palahoitoaineen ostohinta voi olla korkeahko. Yksi palahoitoaine riittää kuitenkin pitkillekin hiuksille äärettömän pitkään ja on siksi käytössä hyvin edullista kosmetiikkaa.
Edullista luonnonkosmetiikkaa-tuotekategoriaan en kuitenkaan laittanut valikoiman kaikkia palatuotteita, vaikka ne tavallaan sinne olisivat sopineetkin. Suosittelen kuitenkin katsomaan Palasaippuat-tuotekategorian jos etsit riittoissa, hyvää ja käytössä edullista käsisaippuaa, vartalonpesuainetta tai kasvoputsaria. Palashampoota suosittelen jos haluat laadukkaista ainesosista valmistetun shampoon, joka käyttökertoihin suhteutettuna on hyvin edullinen. Mikäli olet hoitoaineen suurkuluttaja ja tuntuu, että laadukaskin nestemäinen hoitoaine kuluu turhan nopeasti niin teet todennäköisesti hyvää niin hiuksillesi kuin lompakollesikin siirtymällä palahoitoaineeseen.
Edulliset luonnonkosmetiikan merkit
Uuteen tuotekategoriaan listasin edullisten luonnonkosmetiikka-merkkien tuotteita. Aluksi kategoriassa on suomalainen ekosertifioitu Taika-tuotesarja sekä ekosertifioitu espanjalainen luonnonkosmetiikka-merkki Feel Free. Lisäksi Ole Hyvä shampoot, hoitoaineet ja suihkugeelit löytyvät Edullista luonnonkosmetiikkaa-tuotekategoriasta.
Taika on luettavissa markettikosmetiikaksi, koska sitä myyvät mm.Prismat, Citymarketit ja Tokmannit. Yleensä en mielelläni ota valikoimaan ns.markettikosmetiikkaa, koska välttämättä laatu ei täysin vastaa erikoisliikkeen vaatimuksia ja hinta saatetaan polkea pienyritykselle kannattamattomaksi. Taika on kuitenkin siinä mielessä poikkeus että edullisesta hintatasostaan huolimatta tuotesarja on hyvälaatuinen ja toimiva ja sen mitä itse olen hintoja seurannut niin marketitkin myyvät tuotesarjaa etupäässä ovh-hinnalla eli tuotteiden ostaminen helposti Oranssin Oravan myymälästä tai verkkokaupasta ei kurita kukkaroasi sen enempää kuin prismareissukaan. Lisäksi myymälästä saat halutessasi myös ohjeistuksen tuotteiden valintaan ja osasta tuotteista löytyy myös testerit.
Ihan pakko muuten tähän kommentoida, että välillä kyllä näin pienyrittäjänä ärsyttää mitä suunnattomammin kun fb-ryhmissä kysellään sen tai tämän tyyppistä luonnonkosmetiikkaa ja vaatimuksena “täytyy löytyä Prismasta”. Miksi? Saako sieltä jättihyllyjen välistä palvelua, löytyykö testereitä? Hutiostokset eivät ikinä ole säästöä, vaikka ne olisi ostettu jättimäisimmästä automarketista.
Muu ns.markettikosmetiikka ei vakituisesti kuulu Oranssin Oravan valikoimaan. Myymälästä voi välillä löytyä edullisesti mm Laveraa tai Urtekramia, mutta nämä ovat poikkeustilanteita enkä säännöllisesti pysty pitämään pienissä tiloissa esim-Laveran deodorantteja. Pystyn kuitenkin pyynnöstä tilaamaan myymälä-asiakkaille joitain sellaisiakin tuotteita, mitä normaalisti ei ole valikoimassa esim.jos kaipaat sieltä markettikosmetiikan puolelta vaikkapa Benecos-tuotteita.
Tällä hetkellä (elokuu 2022) puodissa on runsaasti edullisia käsivoiteita ja vartalovoiteita.
Feel Free
Feel Free ei edullisesta hinnastaan huolimatta ole markettikosmetiikkaa vaan erikoisliikkeissä myytävää laadukasta luonnonkosmetiikkaa. Feel Free on espanjalainen sarja, joka tuli Suomeen joulukuussa 2021 ja nousi nopeasti ainakin Oranssin Oravan valikoimassa yhdeksi suosikiksi edullisen hinnan, laadukkaiden tuotteiden ja ehkäpä myös kauniin ulkomuodon vuoksi. Feel Free myy hyvin myymälässäni, mutta verkkokauppa-asiakkaat eivät vielä ole aivan yhtä hyvin löytäneet sarjaa. Siitä syystä ihan kaikkia Feel Free-tuotteita ei vielä löydy verkkokaupan varastosta. Kasvatan valikoimaa menekin kasvun myötä.
Suosittelen tutustumaan sarjaan! Feel Free tuotesarjassa on mm.monta hyaluronihappoa sisältävää voidetta, silmänympärysvoidetta ja seerumia huomattavasti edullisemmin kuin mitä hyvät hyaluronihappotuotteet yleensä maksavat.
Tuleeko sinulle mieleen muita edullisia luonnonkosmetiikka-merkkejä, jotka mielestäsi sopisivat Oranssin Oravan valikoimaan?
Loppuun vielä yksi säästövinkki:
Tiesitkö, että useimmille ihotyypeille riittää aamuisin pelkkä vesipesu?
Jätä siis kasvoputsari pois aamurutiineistasi ja säästä hieman rahaa ja aikaa. Samalla myös ihosi kiittää kun annat sille pidemmän lepoajan. Kasvovettä kannattaa kuitenkin käyttää myös aamuisin ennen kasvovoidetta. Iltaisin kasvoputsarin käyttö on suositeltavaa myös meikittömälle iholle, jotta päivän aikana iholle kertyneet epäpuhtaudet ja ilmansaasteet saa puhdistettua ja iho saa levätä yön puhtaana.
Salmen Suopa palashampoot ovat Oranssin Oravan valikoiman uusimmat hiustuotteet. Uskalsin tilata niitä tusinan verran jokaista ihan pelkän ainesosalistan perusteella sekä siksi, että Salmen Suopa on jo vakuuttanut minut laadullaan ja hyvillä tuotteillaan.
Salmen Suopa palashampoita on kolme erilaista. Kaikki ovat saippuattomia eli täysin tahmaamattomia ja sopivat siis lähestulkoon kaikille.
Kaura&Shea on paloista hoitavin ja tarkoitettu kuiville hiuksille ja päänahalle.
Jojoba sopii kaikille hiustyypeille.
Nokkonen&Hamppu sopii normaaleille ja rasvoittuville hiuksille.
Sain itselleni testiin jokaisen näistä paloista ja jouduinkin vaikean valinnan eteen: Mitä testaisin ensimmäiseksi!
Ennakkosuosikkini oli Hamppu&Nokkonen, sillä sekä hamppu että nokkonen ovat loistavia ainesosia hiustuotteissa. Omat hiukseni ovat pitkät ja käsittelemättömät ja minulle sopii useimmat luonnonkosmetiikan hellävaraisista shampoista. Hyvin harvoin käytän nestemäistä, koska nestemäinen shampoo tekee hiuksistani helposti vetelämmät ja lättänämmät kuin palashampoo. Palashampoo sopii hiuksilleni paremmin ja olen niin tottunut shampoopalaan että muoviputeli tuntuu oudolta. Pitkään vetelään hiuslaatuun ja jonkin verran rasvoittuvaan hiuspohjaan hamppu&nokkonen tuntuu nappivalinnalta. Toisaalta hieman rasvoittuvasta hiuslaadustani huolimatta suosin usein hieman hoitavampia paloja.
Hamppu&Nokkosessa myös hieman mietityttää sen väri ja nokkonen. Minulla on luonnonvaaleiksi hiuksiksi hyvin vaaleat hiukset ja nokkonen voi jonkin verran tehostaa ruskeiden ja punaisten hiusten sävyä. Tuskinpa se vaaleita hiuksia miksikään värjää, mutta usein valitsen mieluiten vaaleanvärisen kuin tumman shampoopalan (poikkeuksena Famon lähes musta Höpönassu, jonka mustasavi ei värjää vaaleitakaan hiuksia vaan saattaa sen sijaan jopa kirkastaa vaaleaa hiussävyä).
Muutenhan tuo nokkonen on loistava ainesosa shampoossa: Se vahvistaa ja tuuhentaa hiusta. Voipi olla mahdollista, että nokkosshampoon käyttö saisi minun ferritiinin puutteesta mahdollisesti hieman ohentuneen hiuskuontaloni taas paksuimmilleen ja tuuheimmilleen.
En kuitenkaan valinnut Hamppu&Nokkosta ensimmäiseksi, koska naapuripuodin Henna valitsi sen palan kokeiltavaksi. Tulen kyllä itsekin testaamaan tuota palaa, mutta saan Hennan mielipiteen jo varmaan pian. Hieman vielä kyllä horjuin päätöksestäni kun paloja kuvasin ja avasin testipalani paketistaan. Ihanan houkutteleva palanen suloisella piparmintun tuoksulla!
Seuraavaksi avasin Jojoba-shampoon kuvattavaksi ja päätin jo että tämä on se mitä kokeilen. Vaalea kaunis shampoopala, joka varmasti ei värjää vaaleintakaan hiusta. Ja hyvin hyvin mieto, suloinen appelsiinintuoksu.
Mutta sitten kuitenkin valitsin sen, mikä oli aluksi viimeisin vaihtoehtoni. Kaura&Shea shampoon tuoksu yllätti. Suloisen hempeän vaaleansininen pakkaus ja kaurankuvat saivat kuvittelemaan hyvin hyvin mietoa tai ehkä tuoksutonta tuotetta. Pakkauksesta tulvahtikin melko voimakas orkideamainen imelähkö tuoksu. No, mutta tätähän on pakko testata! Yleensä eteeristen öljyjen tuoksut eivät jää hiuksiin tuoksumaan, mutta testataan! Valitsin tämän kuivien hiusten shampoon myös siksi, että hiukseni eivät sillä kertaa olleet kovin likaiset. Ilman näitä houkuttelevia uutuuksia en olisi sinä päivänä edes pessyt hiuksiani tai jos olisin niin pelkällä hoitoaineella.
Heikompi vaahtoavuus, parempi hoitavuus
Salmen Suopa shampoossa hämmästytti sen selkeästi vaikkapa Famoa, Cattecoa tai Vuohelmaa heikompi vaahtoavuus. Salmen Suopa shampoopala vaatii mielestäni ehdottomasti kaksi vaahdotusta. Minähän suosittelen kahta vaahdotusta millä tahansa shampoolla, mutta Salmen Suovassa se vaikuttaa ihan välttämättömältä. Ensimmäisellä vaahdotuskeralla Salmen Suopa shampoo ei juurikaan vaahdonnut. Parhaimmaksi tämän shampoon kanssa huomasin käsien kautta vaahdottamisen. Suoraan hiuksiin vaahdottaminen ei toiminut niin hyvin.
Vaahdotin shampoopalaa käsissäni ja tein ensimmäisen vaahdotuksen jälkeen pikahuuhtelun. Toisella vaahdotuksella sain jo paremmin vaahtoa aikaiseksi, mutta sekin vaati hieman käsivällisyyttä. Sama kokemus oli myös naapuripuodin Hennalla ja totesimmekin, että tämä ei ehkä ole se shampoopala, jota kannattaa suositella ensimmäistä kertaa palashampoota kokeilevalle, koska ensikertalaiselle saattaisi tulla kuva, että palashampoota on hankala käyttää.
Kysyin Salmen Suovan Sariltakin tästä vaahtoavuudesta ja vastaus heikompaan vaahtoavuuteen tulee siitä, että Salmen Suopa shampoo on 2in1 palashampoo eli näissä on hoitoaine mukana ja lisäksi peseviä tensidejä on kolme erilaista. Useimmissa shampoopohjaisissa palashampoissa on vain yksi pesevä tensidi (SCI), mutta näissä on myös kaksi muuta vieläkin hellävaraisempaa luonnonkosmetiikan tensidiä. Kolmen tensidin yhdistelmä on hellävaraisempi kuin vain yhden.
Suosittelen Salmen Suopa palashampoota siis erityisesti henkilölle, joka on jo tutustunut palashampoiden maailmaan, mutta ei ole vielä löytänyt itselleen sopivaa hellävaraista shampoota. Olet ehkä kokenut palashampoot hieman liian peseviksi ja joutunut ehkä tämän vuoksi välillä vuorottelemaan palashampoon ja luonnonkosmetiikan nestemäisen shampoon tai ehkä hoitoainepesun välillä. Kokeile ihmeessä Salmen Suopaa: Nämä ovat erittäin hellävaraisia päänahalle ja hiuksia hoitavia.
Vertaisin Salmen Suopa palashampoon vaahtoavuutta ehkäpä Cattecon vaahtoaviin hoitoainepaloihin (Kaste ja Helmi), joita välillä käytän hiustenpesussa. Hyvinkin runsas vaahto kyllä syntyy, mutta ei ihan yhtä nopeasti kuin totutusti muilla palashampoilla.
Käyttökokemuksia
Itse siis kokeilin ensiksi kaura&sheaa. Melko voimakas kukkainen tuoksu ei jäänyt hiuksiin, en ainakaan huomannut. Kaura&Sheaa aion kokeilla pian uudelleen, sillä ensimmäinen kokeilu ei vielä vakuuttanut. Lopputulos oli muuten hyvä, hiusten ulkonäössä ei ollut vikaa, mutta pesusta seuraavana päivänä päänahkani hieman kutisi. Minulla on taipumusta päänahan kutinaan, mutta se ei tällä kertaa välttämättä johtunut uudesta shampoosta vaan esim.hiusten hidas kuivuminen voi sitä joskus aiheuttaa. En käyttänyt fööniä vaan annoin kuivua vapaasti. On myös mahdollista, että kaura&Shea shampoo oli minulle liian hellävaraisesti pesevä ja siksi seuraavana päivänä tuntui kutinaa, mutta tämän vielä testaan.
Myöhemmin tehty lisäys: Kun kokeilin Kaura&sheaa toisen kerran, päänahan kutinaa ei enää esiintynyt eli todennäköisesti se ei ensimmäiselläkään kerralla johtunut shampoosta. Shampoopala myös vaahtosi toisella käyttökerralla paremmin. Vaati kyllä kaksi vaahdotusta ja ensimmäisen vaahdotuksen tein käsien kautta, mutta toinen vaahdotus onnistui myös palalla suoraan hiuksiin. Vaahto oli runsas.
Seuraavaksi testasin houkuttelevaa Hamppu&Nokkonen shampoota. Yhden kerran perusteella tämä sopi minun hiuksilleni paremmin kuin kaura&shea, mutta näiden kahden palan kanssa jatkan vielä testailua.
Viimeiseksi testasin Jojoba-shampoota ja intuitioni tätä pakkausta avatessa taisi olla oikeassa: Jojoba oli näistä itselleni sopivin ja tätä olen nyt käyttänyt useamman kerran. Jojoba tuntuu olevan hyvä palashampoo niin hiuksilleni kuin päänahallenikin. Harmillisesti tämäkin vaahtoaa yhtä huonosti kuin muut Salmen Suopa palat ja vieläkin minulla on hieman totuttelua näiden käyttöön.
Mutta kuten jo ylempänä totesin niin suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemaan jos et vielä ole sitä aivan täydellistä palashampoota itsellesi löytänyt.
2in1 palashampoo
Salmen Suopa palashampoo on ns. 2in1 shampoo eli tämän kanssa et välttämättä tarvitse erillistä hoitoainetta.
Salmen Suopa shampoiden sisältämä hoitoaine on parsakaalijohdannaista. Salmen Suovan Sari halusi kehittää palatuotteen, joka sisältää samalla kaksi tuotetta eli shampoon ja hoitoaineen.
Useat muutkin palashampoot sisältävät myös hoitavia ainesosia eli siinä mielessä Salmen Suopa ei ole aivan ainut lajissaan. Salmen Suopa palashampoissa hellävaraisuuteen ja hoitavuuteen on kuitenkin erityisesti kiinnitetty huomiota. Hoitavuudestaan huolimatta Salmen Suopa palashampoo ei tee hiuksia raskaiksi eikä lyhennä hiustenpesuväliä.
Shampoon sisältämästä hoitoaineesta huolimatta suosittelen kuitenkin pitkien hiusten latvoille aina myös erillistä hoitoainetta. Näitä shampoita käytettäessä todennäköisesti hyvin pieni suihkaus hiuksiin jätettävää hoitoainetta voi pitkillekin latvoille olla riittävä lisähoitoaineen määrä. (Oma suosikkini hiuksiin jätettävistä hoitoaineista on Bruns Mandariini hoitosuihke.)
Salmen Suopa valikoima
Huomaathan myös muut Salmen Suopa tuotteet. Salmen Suovan iloisenvärisiin hieman retrohenkisiin palasaippuoihin on jo moni ehtinytkin tutustua.
Salmen Suopa suolasaippuoihin tuli kolme uutuutta samoihin aikoikin palashampoiden kanssa. Niistä suursuosikiksi tuntui nousevan raikas sitrus suolasaippua.
Salmen Suopa toi markkinoille myös siivoussaippuan, josta löytyy kaksi raikasta tuoksua. Salmen Suopa siivoussaippua on edullinen Suomessa valmistettu siivoussaippua. Sitruuna&Laventeli Siivoussaippua ehtikin puodilta jo loppua (tilaan lisää kunhan saan edellisen laskun maksettua), mutta verkkokaupan varastosta läytyy vielä molempia tuoksuja: Sitruuna&Laventelia ja Eucalyptus&Minttua.
Palatuotteiden lisäksi Salmen Suovalta löytyy myös deodorantteja ja kaksi kasvovettä suihkepulloissa. Suloista ruusuvettä minulla jo olikin puodilla joulun aikaan, mutta ne ehtivät loppua. Kasvovesiä tilaan lisää samalla kun täydennän siivoussaippua-varastoa.
Deodorantit ovat löytäneet käyttäjäkuntansa helposti. Itse käytän tosi vähän soodallisia deodorantteja niin en ole osannut edes myydä näitä aktiivisesti, mutta huomasin että deodorantit alkoivat liikkua “ihan itsestään”. Asiakkaat tulivat kyselemään että missäs sulla olikaan niitä semmoisia voidedeodorantteja, hänellä oli sellainen jasmiinintuoksuinen ja se oli ihana. Tai että tulin ostamaan miehelleni, hän kokeili tällaista ja tykkäsi tosi paljon. Otin sitten itsellenikin asiakkaiden innostamana lumoavan tuoksuisen Rosmariini&Laventeli voidedeodorantin käyttöön ja olen pystynyt käyttämään sitä oikein hyvin, vaikka välillä nuo soodalliset ovat aiheuttaneet kainaloihini ärsytystä.
Salmen Suopa on todella mainio suomalainen merkki. Tuotteet valmistaa Sari ja hänen tyttärensä Pinja on suunnitellut pakkausten iloisen ja erottuvan ulkonäön. Näissä tuotteissa sekä sisältö, että ulkonäkö on kohdillaan!
Kuten jo ehkä tiedätte niin minulle myös ulkonäöllä on merkitystä (siksipä Oranssi Orava onkin niin söpö ja iloisen kirjava ekokauppa). Kun Sari laittoi minulle toimintansa alussa sähköpostia, että hän on turkulainen saippuanvalmistaja ja kysyi haluaisinko hänen tuotteitaan jälleenmyyntiin niin minä olin kiireessäni niin epäkohtelias etten edes vastannut. Skrollasin vaan viestin ohi kun tuumasin, että näitä saippuoitahan riittää eikä valikoimaan mahdu enää ainuttakaan. Sitten törmäsin näihin veikeisiin pakkauksiin instassa ja innostuin heti. Sen verran muistijälkeä Sarin sähköpostista oli jäänyt, että nimi tuntui tutulta. En ollut hänen viestiään poistanut ja löysinkin sen vielä posteistani. Annoinkin palautetta, että viestiin ilman muuta kuva mukaan, nämä ovat niin upeita!
Salmen Suopa ansaitsee ehdottomasti nykyistä suurempaa näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Jos olet ostanut Salmen Suopa tuotteen niin laita ihmeessä tuotearvostelu mun verkkokauppaan. Hypetetään vähän näitä ihanuuksia.
Viime viikon arvojen viikko jäi minulta hieman kesken. Tarkoituksenani oli käsitellä vielä ainakin asiakaspalvelua ja hinnoittelua ehkä myös tasa-arvoa. Lupasinkin jatkaa arvojen viikkoa tällä viikolla ja pitää arvojen viikon sijaan arvojen kaksiviikkoisen. Mutta mitä, mihin tämä viikko vilahti? Nyt on jo perjantai!
Keli on ollut kurja eikä ehkä sen vuoksi ole asiakkaita ruuhkaksi saakka ollut. Töitä on silti riittänyt. Paremmin menneen maaliskuun innostamana tein runsaasti sisäänostoja ja tällä viikolla olenkin hyllyttänyt Ole Hyvää, Mummi ja Minää, Salmen Suopaa, Kaurilan Saunaa ja Farfallaa. Catteco-paketinkin hain eilen eli pääsen huomenna myös ne hyllyttämään. Ihan hurjasti tuotteita siis. Iskisi ehkä paniikki näin hiljaisella viikolla sisäänostojen määrästä, mutta onneksi olen jo vähän tottunut siihen, että myynnit ovat tällaista vuoristorataa. Ensi viikolla saattaa puodilla taas olla ihan erilainen vipinä ja ehkä verkkokaupan puolellekin satelee tilauksia.
Hyvä asiakaspalvelu
Oranssissa Oravassa on hyvä asiakaspalvelu. Uskallan tämän sanoa, vaikka monessa muussa asiassa tulee oltua epävarma itsestään ja omista taidoistaan, mutta asiakaspalvelun hoidan mielestäni hyvin.
Olen ennenkin sanonut, että asiakaspalvelu on helppoa kun asiakkaat ovat ihania. Oranssilla Oravalla on ihan supermahtavia vakiasiakkaita niin puodilla kuin verkkokaupassakin ja myös lähes kaikki uudet ja ensikertaa tilaavat tai puodilla asioivat ovat ystävällisiä ja mukavia.
Hyvä asiakaspalvelu ei tarkoita sitä, että virheitä ei voisi tapahtua. Hyvä asiakaspalvelu oikeastaan punnitaankin siinä, miten asiat hoidetaan kun niitä virheitä tapahtuu. Toki hyvä asiakaspalvelu on myös sitä perusasiakaspalvelua: asiakkaan kuuntelua ja huomioonottamista.
Suurin osa asiakkaista on ihan äärettömän ymmärtäväisiä. Jos heille tulee vaikkapa verkkotilauksen mukana väärä tuote niin harva nostaa siitä sen kummempaa meteliä vaan ilmoittaa asiasta asiallisesti ja asia hoidetaan. Minä myyn vain saippuaa ja vastaavaa, ei tässä ihan älyttömän isoja tai korvaamattomia virheitä pysty tekemään. Kyllä asiat hoituu.
Toki joukkoon mahtuu ihan pieni prosentti sellaisiakin, jotka kokeilevat saisiko vaikkapa uuden tuotteen ilmaiseksi tai ilmaiset toimituskulut kun vähän kyselee. No ei valitettavasti saa ilman erittäin hyvää syytä. Tällaisessa jälleenmyynnissä katteet ovat pieniä ja useat postittelut syövät yleensä tilauksen katteen kokonaan. Usein vastaan ystävällisesti kaikkiin viesteihin, mutta kyllä joskus on priorisoitava työtehtävät ja saatan jättää jopa vastaamatta kohtuuttomiin ja aiheettomiin vaateisiin. Eihän kaikki asiakkaat tietenkään sitä ymmärrä, että tällainen toiminimiyrittäjä maksaa kaiken omasta pussistaan. Onhan se kurja jos asiakas ei ollutkaan tyytyväinen shampooseen ja haluaisikin tilalle toisen. Mutta jos shampoossa ei ole mitään reklamoitavaa ja verkkokaupan tuotekuvaus on kunnossa niin ei tietenkään voi olettaa että minä kustannan uuden shampoon ja sen postittamisen. Jos taas tuotteessa on oikeasti jotain vikaa niin kaikki reklamaatiot käsitellään ja olen yhteydessä myös tuotteen valmistajaan tai maahantuojaan.
Asiakastoiveet
Asiakastoiveet ovat minulle erittäin tärkeitä ja otan niitä mielelläni vastaan. Minulla onkin kalenterissa monta sivua tuotetoiveita ja myymäläasiakkaiden puhelinnumeroita, joihin lähetän tekstarin kun toivetuotetta saapuu.
Valitettavasti tilanne on sellainen, että ihan kaikkia toiveita en pysty toteuttamaan ja jopa valikoimaan vakituisesti kuuluvien tuotteiden tilaaminen saattaa välillä viivästyä. Sisäänostoja on pakko miettiä vähän myynnin mukaan. Jos on äärettömän hiljainen kuukausi ja myyntiä on vähän niin minulla ei ole rahaa tilata tuotteita. Usein sisäänostoja täytyy tehdä tai ainakin kannattaa tehdä isompi määrä. Ja niiden tuotteiden täytyy liikkua enemmän kuin sen yhden toivotun kappaleen verran. Mutta ihana kun kerrotte toiveitanne ja niitä pyrin toteuttamaan. On paljon fiksumpaa ottaa myyntiin toivottuja tuotteita kuin sellaisia, joita kukaan ei kaipaa.
Asiakaspalautteet
Asiakaspalautteiden vastaanottaminen ja niistä oppiminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun. Minusta on todella mielenkiintoista saada tuotearviointeja verkkokauppaan tai kuulla asiakaspalautetta puodilta. Yksi huono asiakaspalaute ei saa minua poistamaan tuotetta valikoimasta eikä yksi hyvä varmista sitä, että tuote jäisi pysyvään valikoimaan, mutta ilman muuta palautteella on vaikutusta. Joissain asioissa palautteet voivat tietenkin olla ristiriidassa keskenään: Joku tykkää jostain ja toinen toisesta. Ja välillä joudun jostain syystä tekemään päätöksiä, jotka tuottavat pettymyksiä osalle asiakkaista. Ihan kaikkea kun ei valitettavasti pysty pitämään valikoimassa.
Asiakaspalautteet ovat minulle tärkeä työväline ja niiden avulla Oranssista Oravasta saadaan asiakkaiden näköinen ekokauppa. Sellainen, mistä löytyy mahdollisimman paljon niitä teidän suosikkituotteita.
Rehellisyys ja avoimuus
Hyvään asiakaspalveluun kuuluu se, että tuotteita ei myydä väkisin. Joskus onnistunut myyntitapahtuma on sellainen, missä ei ole myyty yhtään mitään. Jos asiakas tulee ostamaan tuotetta johonkin ongelmaan, johon en usko minun tuotteilla olevan ratkaisua niin sanon sen suoraan. En halua myydä asiakkaalle väärää ja sopimatonta tuotetta. Aidosti toivon, että löydän asiakkaalle sen parhaiten sopivimman tuotteen.
Jos taas asiakas tulee ostamaan jotain tiettyä tuotetta, joka sattuukin juuri olemaan loppunut niin silloin mielelläni näytän muut vaihtoehdot. Voi olla että joltain toiselta merkiltä löytyy hyvinkin vastaava tuote. Se jää sitten asiakkaan päätettäväksi uskaltautuuko hän kokeilemaan ehdotustani vaan pitäytyykö alkuperäisessä päätöksessään.
Kunnioitan ja arvostan asiakkaan ostopäätöksiä ja asiakas saa tehdä omat valintansa. Saatan kuitenkin ainakin tutulle asiakkaalle kertoa jos ajattelen jonkun tuotteen sopivan hänelle paremmin kuin sen ostoskorissa olevan.
Verkkokaupan tuotekuvaukset ovat mahdollisimman rehellisiä ja pyrkivät kertomaan tuotteesta kattavasti. Joskus kiireessä saattaa jonkun tuotteen tuotekuvaus jäädä lyhykäiseksi, mutta täydennän niitä aina välillä tarvittaessa kun huomaan tai muistan jonkun kuvauksen jääneen keskeneräiseksi.
Tiedottamiseni on rehellistä ja avointa. Toki tässäkin on pysyttävä hyvän maun puolella. Olen rehellisesti kertonut, että yrityksellä oli kovasti haasteita viime vuonna. Tilinpäätös ei ollut hohdokasta luettavaa. Mutta pohdin kyllä etukäteen, että onko senkaltainen avoimuus edes tarpeen; tarvitseeko asiakkaiden tietää, että nyt menee vähän huonommin jos kuitenkaan asia ei vaikuta heihin. Oranssi Orava ei ole osakeyhtiö vaan toimin toiminimellä. Konkurssinpelkoa ei ole ja myyn ainoastaan tuotteita, joita minulla on varastossa. Asiakkaalla ei ole riskiä, että häneltä jäisi tuotteet saamatta, vaikka yhtäkkiä menisi vieläkin huonommin. Päädyin kuitenkin kertomaan, jotta jos joutuisin lopetuspäätöksen tekemään niin se ei tulisi täysin puskista. Kukaan ei kuitenkaan jaksa kuunnella jatkuvaa marinaa! Joten siksi nämä yritysten valitukset huonosta tilanteesta eivät välttämättä toimi kovin hyvänä markkinointina. Maaliskuu oli puodilla jo onneksi aika toiveikas ja myynti ihan hyvä. Verkkokaupan suhteen minulla on älyttömästi töitä, mutta tavoitteena olisi tänä vuonna saada verkkokaupan myyntiinkin vähän vauhtia.
Hyvän maun raja ylittyy myös mielestäni siinä jos jälleenmyyjänä alan liian voimakkaasti kritisoimaan tuotteitteni toimittajia. Annan usein palautetta valmistajille ja maahantuojille, mutta se ei tarkoita että kaikkea sitä kailottaisin julkisesti. Voin tehdä omat valintani tuotevalikoiman suhteen ja voin myymälässä kertoa asiakkaalle miksi vaikka jonkun valmistajan jotain tuotetta ei ole valikoimassani, mutta ei välttämättä ole tarpeellista esitellä kaikkia valintakriteereiden ulkopuolelle jääviä tuotteita negatiivisessa mielessä.
Hyvä asiakaspalvelu ei ole sitä että miellyttäisi kaikkia. Kaikki eivät varmasti pidä minusta eivätkä puodistani. Edes kaikkien asiakkaiden ei tarvitse pitää minusta. Mutta mä kyllä tykkään teistä! Oranssilla Oravalla on varmaankin Suomen parhaat asiakkaat <3
Oranssin Oravan asiakaspalvelun eli minut saat parhaiten kiinni:
erika.hakoniemi@oranssiorava.fi
tai 0400-950764
(Jos en vastaa niin soita rohkeasti uudelleen. En aina soita tuntemattomiin numeroihin takaisin enkä välttämättä vastaa vapaa-ajalla tai jos olen juuri palvelemassa toista asiakasta.)
Vastaan myös instan, mesen, whatsapin, signalin ja tekstarien kautta, mutta en välttämättä vapaa-ajallani. Jos en heti vastaa, saatan olla laiskottelemassa. Jos en vastaa myöhemminkään niin olen voinut unohtaa. Viestittele silloin uudelleen tai laita sähköpostia.
(Tämän kirjoituksen kansikuva on rajattu asiakas Petri Honganmäen ottamasta valokuvasta.)
Oranssin Oravan valikoima on huolella valikoitu
Valtaosa Oranssin Oravan kosmetiikkavalikoimasta on täyttä luonnonkosmetiikkaa. Ymmärrän, että ekotietoisesta ja luonnonkosmetiikkaa suosivasta kuluttajasta voi tuntua hämmentävältä kun kerron, että ihan kaikki kosmetiikkatuotteet eivät kuitenkaan täysin täytä luonnonkosmetiikan kriteereitä.
Valikoimasta löytyy mm. Brunsin hopeashampoo ja hopeahoitoaine, jotka eivät ole luonnonkosmetiikkaa. Miksi ne ovat tarkkaan valitussa valikoimassa? Hopeashampoota ei pystytä täysin luonnonkosmeettisena tuottamaan, mutta osa vaalea-ja harmaahiuksisista kokevat kuitenkin hopeashampoon tehokkaampana keltaisuuden taittajana kuin vaikkapa mustikka (jota sitäkin aivan hyvin voi kokeilla!). Brunsin hopeashampoo- ja hoitoaine ovat kuitenkin synteettistä violettia väriainetta lukuunottamatta käsinvalmistettua luonnonkosmetiikkaa ja joka tapauksessa luonnollisempi ja ekologisempi vaihtoehto kuin tavallinen hopeashampoo.
Oranssin Oravan valikoimassa on myös Bohon kynsilakat. Pysyvää kynsilakkaa ei pystytä ainakaan vielä luonnonkosmeettisena tuottamaan. Bohon kynsilakat ovat kuitenkin 10free-lakkoja, joista puuttuu haitallisimmat synteettisissä kynsilakoissa olevat ainesosat. Bohon kynsilakat ovat mahdollisimman luonnonmukaisia, mutta eivät täytä luonnonkosmetiikan kriteereitä.
Sain myös huomautuksen Saaren Taika-valikoimasta, että joukossa on ei-luonnonkosmetiikkaa olevia tuotteita. Tämä on totta. Saaren Taikan kaikki palatuotteet ovat 100% luonnonmukaisia, mutta valikoimasta löytyy mm. akneiholle tarkoitettu osittain apteekin lääkevoidetta vastaava, mutta hellävaraisempi akneihon salisyylihappovoide. Myös muita osittain synteettisiä ainesosia sisältäviä tuotteita on Saaren Taika tuotemerkin piirissä. Tuotteet eivät kuitenkaan ikinä sisällä esim.mikromuovia, parabeenejä tai voimakkaita sulfaatteja, kuten tavalliset vaikkapa marketista ostetut tuotteet saattavat sisältää. Saaren Taika tuotteiden luonnonmukaisuus on ilmoitettu pakkauksissa ja verkkokaupan tuoteselosteessa. Kerron ja opastan mielelläni myymälässä lisää.
Hajusteet
Aito luonnonkosmetiikka ei sisällä synteettisiä hajusteita eivätkä ne kuulu myöskään ekopesuaineisiin. Siksi en ole yleensä ottanut valikoimaan ns.saippuatuoksuja sisältäviä saippuoita vaan Oranssissa Oravassa myytävät palasaippuat ovat etupäässä 100% luonnonmukaisia ja mikäli niissä on tuoksu niin tuoksu tulee eteerisistä öljyistä. Tällä hetkellä valikoimassa on kuitenkin yksi saippuatuoksulla tuoksutettu herkullinen palasaippua: Elsan ekopajan Mamman mansikkamaitosaippua. Tein tämän saippuan kohdalla poikkeuksen, koska osa asiakkaista tykkää hieman tuoksuvammista tuotteista niin ajattelin että erittäin runsaaseen palasaippuavalikoimaan mahtuu yksi saippuatuoksullinenkin. Mamman mansikkamaitosaippuan tuoksu on kuitenkin allergeeniton ja flataattivapaa eli käyttäjälleen turvallinen ja myös huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin markettipesuaineissa käytetyt parfyymit. Synteettinen tuoksu ei kuitenkaan ole täysin biohajoava eli mikäli olet erittäin tarkka ympäristöasioissa niin valitse eteerisillä öljyillä tuoksutettu tai itse asiassa kaikista mieluiten tuoksuton. Eteeriset öljytkin ovat isossa määrin vesieliöille haitallisia.
Pyykkietikoiden kohdalla olen tehnyt poikkeuksen. Pyykkietikoista löytyy myös synteettisellä hajusteella hajustettuja pyykkietikoita, mutta ainoastaan niitä turvallisempia eli allergeenittomia ja flataattivapaita. Siksi Oranssin Oravan valikoimassa ei ole Puuvilla-pyykkietikkaa, vaikka sitä usein toivotaan. Millään merkillä ei ainakaan vielä ole allergeenitonta puuvilla-pyykkietikkaa. Sen sijaan esim.supersuosittu Candle Light Story Nordic Air-tuoksu yleensä miellyttää myös puuvillantuoksua kaipaavia ja siinä (synteettinen) tuoksu on ympäristöystävällisempi.
Oletko muuten huomannut että hajusteettomat ekotuotteet löytyvät verkkokaupasta myös omasta tuotekategoriastaan!
“Pahikset”(?) luonnonkosmetiikassa
Ihan aidossakin luonnonkosmetiikassa on sallittu ainesosia, jotka eivät ole kaikista ympäristöystävällisimpiä. Voimakkaimmat sulfaatit (sodium Lauryl Sulfate) on luonnonkosmetiikassa kielletty, mutta shampoista, suihkugeeleistä ja nestesaippuoista voi löytyä sodium coco-sulfatea. Se on pienempi paha kuin se SLS (jota löytyy myös markettien lastenshampoista), mutta täysin viaton ei kuitenkaan. Jos haluat välttää kaikkia sulfaatteja niin esittelen mielelläni sulfaatittoman valikoiman. Oranssin Oravan valikoimassa mm.palashampoot sekä Bruns hiustuotteet ovat sulfaatittomia ja tietenkin kaikki palasaippuat.
Luonnonkosmetiikan palahoitoaine on mitä fiksuin, ekologisin ja käytössä edulliseksi tuleva vaihtoehto. Itse kuulun palahoitoaineen suuriin faneihin. Useimmissa hoitoainepaloissa on kuitenkin BTMS:ää, joka on luonnonkosmetiikassa sallittu aine, mutta voi olla vesistöille haitallista. Jos haluat palahoitoaineen, joka ei sisällä BTMS:ää, valitse Famon Sydänkäpy tai Hellusta tai Flow Kosmetiikan palahoitoaine.
Kuten huomaat, tämä ei ole täysin yksinkertaista. Pieni osa meistä on valmiita elämään ekologisuuden nimissä äärettömän askeettisesti. Toiset meistä taas kaipaavat hieman enemmän blingblingiä ja ehkäpä ne kauniit kynnet iloa tuomaan. Eikö ole hienoa, että senkin voi kuitenkin tehdä eettisemmin ja ekologisemmin? Oranssi Orava pyrkii tuomaan ne eettiset ja ekologisemmat vaihtoehdot helposti ja houkuttelevasti saataville. Oranssi Orava on myös mielihyvää ja ekologisempaa ylellisyyttä tarjoava puoti. Valikoimasta kuitenkin löytyy paljon tuotteita, jotka sopivat kaikista kriittisimmälle ja ekotietoisimmallekin kuluttajalle. Pyrin löytämään tuotevalikoimassa sellaisen kultaisen keskitien, joka puhuttelee myös tavallista ekotietoista asiakasta, joka ei kuitenkaan ole valmis aivan kaikesta luopumaan. Neuvon mielelläni jos kaipaat tukea valinnoillesi ja autan löytämään ne kaikista ekologisimmat vaihtoehdot jos haluat.
Minä lupaan yrittäjänä valikoida valikoiman parhaan taitoni mukaan, jotta jokainen voi Oranssissa Oravassa asioituaan luottaa tehneensä ekologisemman valinnan. En voi kuitenkaan luvata täyttä vapautusta maailmantuskasta; myös ekotuotteisiin liittyy monia monia kyseenalaisuuksia. Mistä tulee kookosöljy, eihän kookokset ole apinoiden keräämiä? Mistä tulee meikeissä käytetyt mica-värit? Voiko meikkaaminen olla ekologista? Mihin tarvitaan shampoota kun hiukset voivat tottua jopa pelkkään vesipesuun? Onko muovipullon ostaminen ikinä ekologista? Eikö lasipullon ostaminen ole vieläkin epäekologisempaa? Onko pahvipakkaus ekologinen?
Kiitos sinulle, jolle ekologisemmat valinnat ja pienet (tai isommat) askeleet ekologisemman elämäntavan eteen ovat tärkeitä <3 Meillä kuluttajilla on valta tehdä maailmasta parempi. Valinta kerrallaan.
Ostamalla Oranssista Oravasta tuet suomalaista pienyrittäjyyttä.
Minulta kysyttiin, että eikö näin ollen ole arvojeni vastaista myydä ulkomaisia tuotteita.
No ei tietenkään. Oranssi Orava ei missään vaiheessa ole ollut pelkästään suomalaisia tuotteita myyvä pienyritys, vaikka suomalaisten tuotteiden osuus onkin suuri. Vakituiseen valikoimaan kuuluvista tuotemerkeistä vain pieni osa on ulkolaisia. Ja suomalaisista tuotemerkeistä suurin osa on vieläpä pienyrityksiä.
Oranssi Orava on siis suomalainen pienyritys, josta lisäksi voi ostaa monen suomalaisen pienyrityksen tuotteita.
Jossain vaiheessa harkitsin siirtyväni kokonaan kotimaiseen valikoimaan, mutta en halunnut luopua mm.Bohosta. Meikit eivät verkkokaupassa kuulu eniten myytyihin tuotteisiin, mutta jo melko moni hakee luonnonkosmetiikka-meikkinsä puodilta joutumatta lähtemään ostoskeskukseen. Myös esim.suomalaisia kohtuuhintaisia eko-konetiskitabletteja on haastava löytää. Pidän mielelläni siis myös muutaman ulkolaisen ekomerkin valikoimassani.
Mitä mieltä sinä olet? Asioisitko mielummin myymälässä tai verkkokaupassa, jossa koko valikoima olisi Suomessa valmistettu?
Oletko muuten miettinyt; myös maahantuoja voi olla suomalainen pienyritys?
Mutta ymmärrän että joku asiakas saattaa ihmetellä arvojeni muuttuneen jos muistelee, että Oranssi Orava myisi vain suomalaisia palatuotteita. Sellainen periaate minulla tosiaan oli aiemmin. Harkitessani kokonaan suomalaiseen valikoimaan siirtymistä tein päätöksen, että pidän valikoimassani myös ulkolaisia tuotteita, mutta palatuotteiden osalta pitäydyn kotimaisessa. Suomessa on nykyään todella paljon äärettömän taitavia saippuanvalmistajia niin tuntuu turhalta tuoda palasaippuaa ulkomailta. Luovuin silloin suloisista Aamumaa-palasaippuoista, koska niiden valmistus tapahtuu Ruotsissa. En myöskään enää ottanut Nurmen huopasaippuoita myyntiin, koska ne tehdään Virossa. Tämä oli myös yksi syy miksi loppuvuodesta 2020 luovuin Saaren Taikan myynnistä: Heidän palasaippuoidensa valmistus siirtyi lähes kokonaisuudessaan Ranskaan.
Kun joululomalla mietin, millaisia vaihtoehtoja minulla olisi elvyttää lopetusuhan alla olevaa liiketoimintaani niin yksi pieni ja helposti toteutettava ajatus oli että luovun vegaanisesta karkkikaupasta ja siitä vapautuneelle tilalle otan taas Saaren Taikan jos minut hyväksytään uudelleen jälleenmyyjäksi. Totta kai tiedän, että kun jonnekin kumartaa niin toisaalle pyllistää: Osa asiakkaista on pettynyt kun vegaanista karkkihyllyä ei enää ole, mutta tämä on ihan taloudellinen ratkaisu. Karkkihyllyn myyntisummat vuositasollakin ovat olleet ihan minimaaliset ja karkkipussit vaativat kuitenkin tilaa. On järkevämpi ottaa se tila tuotteille, josta jää parempi kate. Päätös elintarvikkeista luopumiselle oli muutenkin kytenyt jo pitkään ja kun verkkokaupan varastoni ei ollut tarkan lainsäädännön vuoksi kauhean innokas ottamaan luomu-elintarvikkeita varastoon niin ne jäivät pois verkkokaupasta. Melko luonnollinen jatkumo oli jättää ne myös pois myymälästä. Yksi poikkeus muuten on tulossa! Olen jo ennakkomaksanut erän Masajon intiaanisokeria ja ruususuolaa, joiden saapumista Suomeen vielä odotellaan. Sokeria tulee iso erä eli jonkin aikaa sitä sitten puodilta saa.
Saaren Taika ei tietenkään yksin pelasta liiketoimintaani, mutta sen euromääräinen myynti on kuukaudessa enemmän kuin karkkikaupalla vuodessa eli kyllä tämä ratkaisu on näyttäytynyt järkevänä. Saaren Taika on myös todella tunnettu merkki ja vaikka pienet tuntemattomat indie-luonnonkosmetiikkatuotteet ovatkin mielestäni ihan äärettömän kiehtovia ja mielelläni olen omalta osaltani lisäämässä niiden tunnettavuutta niin valikoimaan tarvitaan myös tunnettuja merkkejä, jotka itse hoitavat brändinsä mainonnan. Suomessa on paljon taitavia luonnonvaratuottajia, jotka tekevät ihania kosmetiikkatuotteita laadukkaista ainesosista. Mutta hyvin harvalla heistä on mahdollisuutta; varaa, taitoa ja aikaa riittävään markkinointiin eli silloin markkinointi jää jälleenmyyjän vastuulle. On helpompaa ja huolettomampaa myydä tuotteita, joiden markkinointi hoituu valmistajan omasta toimesta.
Saaren Taika palasaippuat valmistetaan osittain pienellä saippuapajalla Ranskassa ja osittain Suomessa. Verkkokaupassani ja tietenkin pakkauksissa on valmistusmaa ilmoitettu selkeästi. Kaikki muut Orassissa Oravassa myytävät palatuotteet on yhä valmistettu Suomessa. Myös Aamumaata toivottiin takaisin valikoimaan ja Nurmeakin on kysytty, mutta ainakin toistaiseksi pidän Saaren Taika palatuotteet ainoana poikkeuksena. Saaren Taikalta kuitenkin löytyy myös kokonaan Suomessa valmistettuja tuotteita ja suomalaisen työn osuus kasvaa koko ajan uuden saippuatehtaan myötä.
Miksi suomalaista pienyrittäjyyttä tarvitsisi tukea?
Minun mielestäni ei tarvitsekaan jos se ei sinulle ole tärkeää. Jokainen kuluttaja valitsee tuotteet ja ostopaikan omien arvojensa mukaan. Se mikä mielestäni on kurjaa on se mielikuva mikä meihin moneen on pinttynyt: Moni ajattelee, että pienemmässä puodissa tai pienessä verkkokaupassa hintataso on kalliimpi. Näinhän se ei välttämättä eikä edes kovin usein ole. Jos olet hintatietoinen niin vertaa ihmeessä hintoja. Oranssi Orava ei missään nimessä ole ylihinnoiteltu.
Huomaan itsekin kärsiväni tuosta kuvitelmasta että isossa olisi edullisempaa. Erityisesti jatkuvat mega-alet hämäävät. Kirjoitinkin jo viime vuonna blogiin omasta kokemuksestani puutarhaliikkeiden suhteen, miten pienempi puutarhaliike päihitti isomman mennen tullen laadulla, mutta yllättäen myös hinnalla! Olen alkanut tehdä hintavertailua lemmikkitarvikkeiden suhteen ja siirtänyt pikkuhiljaa ostoksiani isoista mega-aleilla ratsastavista lemmikkitarvike-verkkokaupoista pienempiin. Nyt olet tehnyt yhden tilauksen Tierran lemmikkipuodista ja tulen tilaamaan jatkossakin, vaikka valitettavasti sieltä saan tuotteet vain kaneille. Kissoille päädyin tilaamaan sellaisesta eläintarvikeliikkeestä kuin Willi ja aion seuraavaksi tilata Kissatarvikkeesta, vaikka siellä valikoima onkin vielä pieni, mutta me kuluttajathan voimme sen kasvuun vaikuttaa.
Miksi itse suosin suomalaista pienyrittäjyyttä? Ensinnäkin ihan itsekkäistä syistä. Minusta on äärettömän tylsää jos joka paikassa on ne tasan samat liikkeet menet minne tahansa kaupunkiin. Kohta saatamme olla tilanteessa että ne on ne ihan samat ketjuliikkeet menet minne tahansa maahan. Haluan että minulla säilyy valinnanvapaus eikä vaikkapa eläintarvikepuolelle synny samanlaista rakennelmaa kuin mitä meillä nykyään on ruokapuolella: Kaksi vaihtoehtoa.
Minulle on myös tärkeää, että yritys maksaa veronsa Suomeen (näin voi toki olla myös ketjuliikkeen kohdalla jos omistus on Suomessa). Minusta on myös tärkeää, että yritys työllistää suomalaisia. Tai edes yhden suomalaisen. Ilman suomalaista pienyrittäjyyttä Suomen työllisyystilanne näyttäisi paljon huonommalta. Meitä itsemme työllistäjiä on paljon. Menestyjiäkin on joukossa, mutta suurin osa tuntemistani on nimensä mukaisesti yrittäjiä.
Vuosi 2021 on ollut Oranssille Oravalle mielenkiintoinen ja vaiherikas, mutta taloudellisesti haastava. Lokakuussa kun tuntui, että mikään ei suju eikä myyntiä ole puodilla eikä verkkokaupassa tein päätöksen, että tämä yritys lopettaa mikäli vuosi 2022 ei ole parempi.
Vaikka päätös tuli tehtyä epätoivon hetkellä niin koen päätöksen järkevänä. Vaikka tämä on juuri se työ mitä haluan tehdä niin jos en vielä ensi vuonnakaan ala saada itselleni yhtään taatumpaa toimeentuloa niin voinen todeta epäonnistuneeni ja suuntaan kohti uusia asioita. Mutta pyrkimykseni ehdottomasti on onnistua! Lähden uuteen vuoteen innokkaana ja toiveikkaana. Teen parhaani.
Mutta millainen oli vuosi 2021?
Box by Posti
Viikkoa ennen joulua 2020 sain kuulla voittaneeni kahdeksi viikoksi showroomin Keskuskadulle Box by Postille. Olin innoissani ja jännittynyt. En juurikaan malttanut joululomailla kun järjestelin 4.1. alkava showroomia. Näyteikkunasta tuli hieno ja olin siitä kovin ylpeä. Valitettavasti koronarajoitukset hieman vähensivät ihmisvirtaa Helsingin keskustassa ja myös sää teki tepposiaan. Ensimmäinen showroom-viikko vielä meni ihan hyvässä säässä, mutta toiselle viikolla iski mahdottomat lumimyräkät ja sen jälkeen hurjat paukkupakkaset. Ihmiset välttivät liikkumista. Showroomin jälkeen olin melko pettynyt. Olin odottanut parempaa myyntiä niin itse paikan päällä Box by Postissa kuin verkkokaupassakin. Jälkikäteen katsottuna tammikuun verkkokauppa-myyntini oli kuitenkin ihan hyvä verrattuna loppuvuoteen, joten voisin kuvitella näyteikkunan tuoneen näkyvyyttä ja lisäkävijöitä verkkokauppaan.
Alkuvuoden erikoiset aukioloajat
Tammikuussa koko Korson Wanha asema oli avoinna vain lauantaisin ja sunnuntaisin. Kokeilu oli mielenkiintoinen ja itse asiassa myynnillisestikin ihan kannattava. Lähinnä kahvila-asiakkaissa tuntui aiheuttavan hämmennystä kun arkisin ei päässytkään kahville. Pohdimme samantyyppistä aukiolo-ratkaisua tulevaankin alkuvuoteen, mutta päädyimme kuitenkin Saaran ja Hennan kanssa siihen, että pidetään pitkä joululoma ja sen jälkeen normaalit aukioloajat. Kausittain vaihteleva aukiolo tuntuisi silloin tällöin järkevältä ja jotkut ilahtuvat kovasti jos välillä on mahdollisuus tarjota sunnuntai-aukioloja. Osaa asiakkaista taas muutokset tuntuvat sekoittavan ja ehkä useampi on tasaisemman normaalirytmin kannattaja.
Kirjanpitäjän vaihto
Tammikuussa Oranssi Orava siirtyi uuden tilitoimiston huomaan. Vanhassa kirjanpitäjässäkään ei ollut mitään vikaa, mutta kuukaisittaiset kirjanpitolaskut tulivat koko ajan kalliimmiksi, vaikka yritin laittaa paperit kronologiseen järjestykseen. Välillä minulta kuitenkin puuttui tositteita ja kirjanpitäjä joutui kyselemään niiden perään.Ehkä hän kyllästyi hutilus-asiakkaaseensa ja vihjaisi asian laskuttamalla aina vain useammista tunneista.
Siirryin Tasemyllyn asiakkaaksi, jossa minulla on kiinteä kirjanpito ja tilinpäätös-kustannuksetkin sisältyvät kuukausihintaan eli tulevana alkuvuonna en saa monen sadan tilinpäätöslaskua. Ihanaa. Tasemyllyyn siirtymisen myötä pääsin myös eroon paperisesta kirjanpidosta ja siirryin käyttämään E-taskua, joka on helppo ja näppärä. Aiemmin kun joka kuukausittainen tositteiden lähettäminen kirjanpitäjälle oli minulle aikaa ja voimavaroja vaativa epämiellyttävä työ niin nyt E-taskun myötä kuukausittaiset kirjanpitoasiat sujuvat melko huomaamattomasti ilman loppukuun tuskanhikeä. Tilitoimiston vaihto ja E-taskuun siirtyminen oli yksi vuoden parhaimmista asioista.
Kesätyöntekijä ja työharjoittelija
Kevät oli myynnillisesti turhan pientä, mutta kesällä puodilla kävi kauppa hyvin. Valitettavasti verkkokauppaan en onnistunut kovin paljon kesäostajia saamaan ja verkkokauppa onkin tempoillut koko vuoden melko surkeassa tilanteessa. Siitä huolimatta palkkasin heinäkuun lomani ajaksi kesätyöntekijän pakkaamaan verkkotilauksia. Kokemus oli hyvä ja oli kiva työllistää yksi kesätyöseteli-nuori kymmeneksi päiväksi.
Syyskuussa Oranssissa Oravassa ja Korson Aseman puodissa aloitti yhteinen työharjoittelija Sirkku. Niin minuun kuin Hennaankin on aiemminkin ollut yhteydessä Verven työkuntoutuja-työharjoittelijoita, mutta olemme aiemmin joutuneet kieltäytymään työharjoittelijoiden ottamisesta. Tilamme ovat aika pienet ja monen kuukauden työharjoittelu vaatii pienissä tiloissa toimivuutta. Sirkun hakemus kuitenkin herätti kiinnostukseni ja ehdotin Hennalle jos kysyisimme mahdollisuutta ottaa yhteinen työharjoittelija. Minulla on pikkiriikkinen työpöytä puodilla ja silloin kun en palvele asiakkaita, olen aika paljon koneella. En pystyisi yksin tarjoamaan työharjoittelijalle mielekästä tekemistä 15 tunniksi viikossa. Työharjoittelijan ollessa tiskin takana on itse oltava muissa puuhissa.
Sirkulle sopi hyvin olla harjoittelussa molemmissa puodeissa ja tämä järjestely sopi myös työkuntoutumista järjestävälle taholle Vervelle. Arki Sirkun kanssa on sujunut hyvin ja hänkin on viihtynyt meillä niin hyvin, että työharjoittelu jatkuu vielä keväällä. Olemme Hennan kanssa todennäköisesti ihmeissämme kun Sirkku toukokuussa lähtee. Silti en ehkä jaksa kovin pian ottaa uutta harjoittelijaa. Sirkusta jotenkin arvioin että hän pystyy itsenäiseen työskentelyyn eikä myöskään liian helposti turhaudu jos joskus on vähän vähemmän tekemistä. Onneksi Hennan puolen rutiineissa kuten lankahyllyn järjestelyssä on puuhaa ihan joka päivä. Henna tuntuukin olevan meistä se, joka hallitsee delegoinnin paremmin ja usein Sirkku löytääkin hyvin tekemistä Korson Aseman puodin puolelta jos minä uppoudun työhöni osaamatta delegoida.
Yrittäjän ammattitutkinto
Syksyllä 2020 aloitin Yrittäjän ammattitutkinnon Careerian Tikkurilan toimipisteessä. Valmistuin kesäkuussa 2021. Yrittäjäkurssi oli erittäin hyvä, vaikka itselleni lähiopetus olisi sopinut etäopetusta paremmin. Kurssipäivä tietokoneen ruudun kautta tuntuu minusta paljon raskaammalta kuin päivä oppilaitoksen tiloissa, joissa on myös kahvitauko ja lounastauko yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Toki etäopiskelussa on se erinomaisen hyvä puoli, että ei tarvitse herätä aamulla ajoissa ehtiäkseen kouluun. Kovin monta opetuspäiväähän aikuiskoulutukseen ei kuulu, vain 1-2 kuukaudessa.
Suuntautumisvaihtoehtoina minulla oli Myynti ja markkinointi sekä Taloushallinto. Jos itse olisin itseni arvostellut en olisi päästänyt itseäni Taloushallinnosta läpi, niin pahasti se minulla yhä takkuaa. Myös markkinoinnin suhteen on yhä todella paljon tekemistä, mutta olen paljon tänä vuonna edistynytkin.
Varastonhallinta
Juuri kun kutakuinkin sain varastonhallinnan automatisoitua niin että OP-kassalla myymäni tuotteet vähenivät myös verkkokaupan saldoilta, tuli ilmoitus, että OP-kassan toiminta loppuu vuoden loppuun mennessä. Edessä oli taas uuden kassajärjestelmän ja varastonhallinnan mietintä. Koska Vilkas-verkkokauppapohjaani ei OP-kassan lisäksi ollut synkronoitavissa muita kassajärjestelmiä, oli OP-kassan lopetus se viimeinen sysäys päätöksessäni ulkoistaa verkkokaupan varastointi ja logistiikka. Kun verkkokaupan ja puodin varastot ovat erilliset, niiden ei mitenkään tarvitsekaan keskustella keskenään ja eikä kassajärjestelmän valinta ole riippuvainen sen sopivuudesta Vilkkaan kanssa. Päädyin siis ulkoistamaan verkkokauppani varaston Verkkologistiikalle. Kassatarjonta tuntuu tällä hetkellä olevan yllättävän kivikautinen. Tarjotuissa vaihtoehdoissa olisi tarvittu kassakonetta eikä kuittia saanut kuin epäekologisena ja ärsyttävänä paperiversiona. Kun tähänkin saakka kassani on toiminut puhelimen tai tabletin kanssa tuntui hölmöltä ajatukselta palata kivikauteen ja hankkia kassakone. Niinpä palasin takaisin Zettlen käyttäjäksi. Zettle on kassa, jonka kanssa minulla ei ole ollut juuri mitään ongelmia. OP-kassan kanssa niitä olikin tukuittain eli ei varsinaisesti tule sitä ikävä. Zettle on hieman hintava, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja sille ei tunnu olevan (paitse ehkä SumUp, joka on kai hyvin samanlainen.) Mutta Zettle-laite minulla oli jo valmiina, joten OP-kassan vaihto Zettleen tapahtui niin näppärästi että postitin OP:n maksupäätteen heille takaisin ja kaivoin Zettlen pöytälaatikosta. Ainut haaste oli se, että Zettlessä minulla ei enää ollut muita kuin showroomissa mukana olleet tuotteet syötettynä. Minun pääni on tyhjää hattaraa, jossa ei kauheasti tietoa pysy, mutta suurimman osan tuotteitteni hinnoista kuitenkin muistan ulkoa niin jonkin aikaa pärjäsin pitkälti niinkin. Sirkku sitten ryhtyi syöttämään tuotteita Zettleen. Varmaan ne olisi saanut jollain excelilläkin ehkä menemään, mutta voin vakuuttaa että moiset excel-siirrot ei minulta onnistu. Koko sana Excel on minulle lähinnä kauhistus eikä minun Libre Officeltani edes virallista Exceliä löydy.
Uusi keveämpi vuosi
Mutta miettikääs miten upeat valmiudet mulla on aloittaa vuosi 2022 kun edeltävänä vuonna on vaihdettu kirjanpitäjä, kassaohjelma, verkkokaupan teema noin miljoonaan kertaan ja ulkoistettu verkkokaupan varasto. Vuosi 2021 oli isojen myllerrysten vuosi. Ei ihme että välillä vähän hirvitti.
Ihanaa uutta vuotta kaikille! Toivottavasti olette Oranssin Oravan matkassa myös vuonna 2022 ja minä ainakin kovasti toivon, että alkava vuosi ei jää Oranssin Oravan viimeiseksi. Ehkä se on ensimmäinen menestyksen vuosi.
T: Uuteen vuoteen uteliaana suuntaava ekokauppias Erika
Kala-kasvissyöjä
Otin vastaan tammikuun 2022 vegaanihaasteen. Olen kala-kasvissyöjä ja lihaa en kaipaa yhtään. Kalastakin minun olisi helppo luopua muuten, mutta sillä on tietty sosiaalinen aspekti. Nykyään kasvisvaihtoehtojen määrä on ravintoloissa lisääntynyt huimasti ja pikkukylänkin ravintolasta todennäköisesti löytyy edes yksi kasvisvaihtoehto. 20 vuotta sitten oli toisin ja elämää helpotti kun pystyi valitsemaan vaikkapa sen kalahampurilaisen.
Nykyään en valitse ravintolassa kalaa, mutta perheenä syömme välillä, maksimissaan kerran kuussa uunilohta tai kalakeittoa. Se ei ole mitenkään välttämätöntä ja pystyisin itse niistä ruoista luopumaan, mutta viisihenkisellä perheellämme on rajattu määrä sellaisia yhteisiä ruokia, joita kaikki söisivät niin kalaruoka kerran kuussa kasvattaa hieman repertuaaria. Jos anoppi kutsuu perheemme syömään niin tarjolla on joko uunilohta tai jos muille on liharuokaa niin minulle on pakastekasvispihvejä. 24-vuotiaana uutena miniäehdokkaana kehtasin tietenkin aiheuttaa sen verran harmistusta ja hämmennystä että ilmoitin etten syö lihaa. Enää 45-vuotiaana en aio järkyttää ilmoittamalla että en syö enää kalaakaan. Syön siis jatkossakin anopin uunilohta silloin harvoin kuin sitä on tarjolla. Ja mitä olisi juhannus ilman appiukon savulohta? Näillä näkymin pidän siis vielä tammikuun 2022 jälkeenkin kalan hyvin harvakseltaan ruokavaliossani. Ja pidänhän minä kovasti myös Cafe Unelman savulohipiirakasta, mutta ehkä siitä pystyisin kokonaan luopumaan, koska kahvilasta löytyy muitakin herkkuja. Ei kylläkään kovin usein vegaanisia eli tammikuun ehkä joudun pärjäämään ilman ihanan naapurikahvilan antimia.
Vegaanijuusto on pahaa
Ongelmia minulle tulee tuottamaan juustosta ja kananmunasta luopuminen. Tai no kanamunakin onnistuisi jos opin leipomaan ilman kananmunaa. Mutta juusto! Anteeksi nyt vain, mutta vegaanijuusto on pahaa. Vegaanimajoneesia ei erota tavallisesta, mutta hyvää vegaanijuustoa en ole löytänyt. Pidän kovasti myös fetajuustosta ja halloumista. Tiedän, että juuston hiilijalanjälki on korkea ja juustoa pitäisi vähentää. Olisi ekologisempaa syödä riistalihaa kuin juustoa. En kuitenkaan kykene riistan syömiseen, ajatus lihasta etoo minua. En usko, että tulen kokonaan luopumaan juustosta ja ryhtymään vegaaniksi, mutta teen sen tammikuussa 2022.
Villa
Myöskään villasta en luovu. Villavaatteni eivät todellakaan mene tammikuuksi kaappiin ja se tuskin haasteen tarkoitus onkaan. Hankitut/tehdyt villavaatteet kannattaa tietenkin käyttää loppuun, mutta minä aion käyttää villaa myös jatkossakin. Mikä olisi vaihtoehto villalle Suomen kylmässä talvessa? Fleece ei nyt ainakaan. Fleece on mikromuovin lähde enkä suosittele fleece-vaatteiden ostamista kuin kirpputorilta (jos nyt tekee mieli ostaa niitä nyppääntyneitä fleece-vaatteita). Itse asiassa kirjoitan tätä kyllä ikivanhassa fleece-aamutakissa, jota käytän sen vuoksi hyvällä omallatunnolla, koska vanhasta fleecestä ei nykytietämykseni mukaan enää juurikaan irtoa mikromuovia. Minulla kyllä saattaa olla väärää tietoa.
Käytän myös mikrokuituliinani loppuun, koska niistäkin suurin osa mikromuovista on irronnut jo. Olen pahoillani, että olen joskus mikrokuituliinoilla aiheuttanut mikromuovimäärän lisääntymistä, mutta aikoinaan mikrokuituliinoja mainostettiin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona. Ja itse asiassa mainostetaan vieläkin. Oletko nähnyt niitä siivoussaippua-mainoksia, joissa nimenomaan kehotetaan käyttämään mikrokuitulinaa siivouksessa? Ja taitaa kemikaalicoctail-sivustollakin olla suositeltu mikrokuituliinoja. Pliis, kertokaa joku, että mikrokuituliina sitten ihan oikeasti on hyvä vaihtoehto eikä päästä mikromuovia ympäristöönsä! No joo, mikrokuituliina nyt ei liity vegaanisuuteen, ei ne muutkaan siivousliina-vaihtoehdot sisällä eläinperäisiä tuotteita.
Hunaja
Enkä luovu hunajasta. Onko pakko luopua hunajasta koko tammikuuksi? Entäs jos saan flunssan tai yskän? Jos saan tai tunnen oloni kipeäksi niin todellakin käytän tammikuussa hunajaa. Muuten voin kokeilumielessä olla tammikuun ilman hunajaa, vaikka Suomessa tuotettua hunajaa pidänkin ekologisena tuotteena. Mehiläistarhaus lisää pölyttäjiä ja pölyttäjien määrä mahdollistaa kasvien lisääntymisen.
Vegaaniruoan lisäaineet
Margariinia en aio leivälleni laittaa. Margariini maistuu kamalalle enkä usko sen olevan terveellistä. Onneksi leivän päälle voi laittaa ihan vain oliiviöljyä tai hummusta. Vegaanisuudessa minua mietityttää ehkä eniten lisäaineet. Tammikuussa voin panostaa kokkaamiseen, mutta minä olen välillä kiireinen. Aina en ehdi tehdä itselleni kotiruokaa niin että minulla olisi myös töissä kotonatehtyä mukana. Monessa vegaanisessa valmisruoassa tai puolivalmisteessa on paljon lisäaineita. Toisaalta pelkään myös kotiruoan lisäaineiden lisääntyvän vegaanisuudella: Jos leivonnassa korvaa voin margariinilla niin kaupan päälle saa lisäaineita tai jos kermavaahdon sijaan käyttää kasvisvalmistetta (,jonka makukin on mielestäni huonompi), ei myöskään voi välttyä lisäaineilta. Oma ajatukseni on että vegaanihaasteen jälkeen siirryn takaisin nykyisen lakto-ovo-vegetaariseen ruokavalioon, johon silloin tällöin voi kuulua myös kalaa. Uskon kuitenkin että tammikuu tulee ravistelemaan näitä piintyneitä ajatuksiania voista ja kermasta. Ja juustosta. Uteliaana lähden mukaan kokeiluun.
Jos sinä et vielä ole vegaani ja haluat liittyä haasteeseen niin se onnistuu täältä: https://vegaanihaaste.fi/
Vegaanihaaste 2022 fb-sivut taas ovat täältä:
https://www.facebook.com/groups/vegaanihaaste2022
Jos olet vegaani niin varmaan ärsyynnyit mun lisäaine- juusto- ym.ajatuksista. Olen varmaan vegaanin silmissä yhtä juntura kuin minun mielestä ovat vaikkapa ne Helsingin kaupungin lihattomasta tarjoilusta mölyävät joka aterialla lihaa syövät änkyrät.
Palaan tähän aiheeseen tammikuun jälkeen! Olenkohan silloin vähemmän änkyrä ;)
6 viikkoa Verkkologistiikan asiakkaana. Kuinka on mennyt?
Kuten aika moni asiakas onkin jo saanut kuulla niin Oranssin Oravan verkkokaupan varasto ja logistiikka siirtyi lokakuun alussa Turkuun Verkkologistiikan hoidettavaksi.
Meinasin kirjoittaa kokemuksista heti kuukauden tultua täyteen, mutta pari viikkoa sitten kirjoituksestani olisi tullut niin epätoivoinen, että ehkä oli hyvä siirtää se tähän hetkeen kun tilanne osoittaa jo pientä toipumisen merkkiä.
Verkkologistiikka on hoitanut osuutensa hyvin. Heidän suhteensa ei ole siis mitään kritisoitavaa, vaikka kärsimättömänä yrittäjänä olisin toivonut joidenkin varastolle menneiden pakettien hieman nopeampaa purkamista, jotta olisin saanut tuotteet mahdollisimman nopeasti verkkokaupan saldoille.
Mutta minä taisin mokata aloituksen aika huolella. Tein päätöksen verkkokaupan logistiikan ulkoistamisesta tilanteessa, jossa verkkokaupallani ei mennyt mitenkään erityisen lujaa. Koko vuosi on ollut verkkokaupassa haastava verrattuna viime vuoteen, jolloin verkkokauppa toki koki pienen nousun ihmisten varoessa koronan vuoksi liikkumista. Mutta kesällä tuli vielä isompi notkahdus eikä tosiaan voida puhua millään tavoin menestyneestä verkkokaupasta.
Osasin varautua siihen, että jo ennestään hiljainen verkkokauppa kokee kolauksen varaston muutossa, mutta en olettanut tilanteen menevän niin huonoksi kun se meni. Lokakuussa verkkokauppaan tuli erittäin vähän tilauksia ja lokakuussa oli monia täysin tilauksettomia päiviä. Se tietenkin hieman masensi ja jopa muutaman kerran mietin että ei olisi kannattanut. Ulkoistin verkkokaupan säästääkseni yksinyrittäjän aikaa muihin hommiin (yksin ei kertakaikkiaan ehdi tehdä ihan kaikkea täydellisen hyvin), mutta lokakuussa verkkokauppa tuotti minulle aivan yhtä paljon töitä kuin ennen lähetysten ulkoistamistakin. Verkkokaupan tulos kippasi totaalisesti miinukselle, koska tilauksia ei ollut, mutta muutto ja sisäänostot toivat kuluja.
Miten näin pääsi käymään?
En osaa täysin selittää sitä, miksi verkkokaupassa meni lokakuussa ihan niin huonosti kuin meni. Lokakuu ei yleensäkään ole kovin hyvä kuukausi, joten osittain epäonnistuminen voi johtua myös ihan ajankohdasta. Ei tainnut muillakaan tämän alan yrittäjillä lujaa mennä; hieman olin aistivinani valmistajien ja tukkujenkin taholta sellaista, että kaikista kovin sesonki ei ole päällä. Silmiini osui myös hyvin monia luonnonkosmetiikan alennusmyyntejä. Alennusmyynneille voi olla monta syytä, mutta joskus syynä voi olla myös huonosti käyvä kauppa.
Jonkin verran ehkä siis voin syyttää yleisesti vallitsevaa tilannetta, mutta enimmäkseen tämä yrittäjä voi katsoa peiliin surkutellessaan lokakuun surkeaa tulosta. Tein todennäköisesti virheen siinä, että siirsin muutossa verkkokaupan varastoon vain maltillisen määrän tuotteita. Oranssilla Oravalla on jälleenmyynnissä satoja tuotteita, mutta yksittäisen tuotteen varastosaldo voi olla hyvinkin pieni. Koska jokaisen tuoterivin hyllyttäminen verkkokaupan varastoon maksaa erikseen niin ajattelin että ihan yhtä tai kahta kappaletta per tuoterivi ei kannata hyllyttää, koska se toisi paineita korottaa myyntihintoja. Olisi eri asia jos myisin satojen eurojen arvoisia tuotteita, silloin hyllytyshinalla ei olsii mitään merkitystä. Oranssin Oravan tuotteista iso osa maksaa kuitenkin alle 20€.
Ajattelin myös, että verkkokaupan varaston muutto on samalla sopiva murroskohta myös hieman tuulettaa tuotevalikoimaa ja miettiä mitä todella verkkokauppaan kannattaa laittaa. Kannattaako minulla olla 15 erituoksuista suolasaippuaa vai riittäisikö viisi?
Samalla kun tuotevalikoima hetkellisesti notkahti niin muutin samalla myös hieman tuotekategorioita. Tuotekategorioiden muutos heikentää aina hetkellisesti hieman Google-näkyvyyttä. Kaiken tämän päälle taisin vielä epäonnistua mainonnassa. Tein maksettua Facebook-mainontaa, jonka ehkä kohdensin väärin. Yritin tehdä uusasiakas-hankintaa, mikä varmasti oli lokakuun alkupuolen tilanteessa väärin. Saattoi käydä niinkin, että tavoitin muutaman potentiaalisen uuden asiakkaan, mutta ehkä verkkokauppani normaalia pienempi valikoima ei innostanut ostoksille. Palaakohan tällainen asiakas enää uudelleen jos hän on jo todennut ettei täältä löydy mitään hänen haluamaansa. Mainonta olisi kannattanut kohdentaa vanhoille asiakkaille, jotka tuskin hylkäävät pienyritystä hetkellisen hieman kapeamman tuotevalikoiman vuoksi.
Kohti joulumyyntiä
Nyt lokakuun alusta on kulunut kuusi viikkoa ja vieläkään verkkokaupassa ei ole ruuhkaa, mutta edes muutamia tilauksia tulee. Niin ihanaa ja huojentavaa. Lokakuu ajoi ekokauppiaan sellaiseen ahdinkoon, että pelkäsin lokakuisten virheiden jo pilaavan joulukaupankin. Joulukauppaa käydään valitettavan lyhyt aika. Kovasti yritän kehoittaa asiakkaita toimimaan ajoissa ja ostamaan joulumuistamiset jo marraskuun puolella. Todellisuus on kuitenkin joka vuosi ollut se, että varsinaista joulukauppaa käydään itsenäisyyspäivästä eteenpäin ja vielä jouluaattonakin tulee soittoja että etkö olekaan avoinna. Tärkeintä on, että joulukauppaa syntyy vaikkakin sitten vasta viime hetkellä. Viime hetkessä on vain se ongelma, että kun pienyrittäjä on kahlannut sen haastavan loppusyksyn yli eikä joulumyynti ole vielä alkanut niin rahaa sisäänostoihin ei ole.
Onneksi useimmat tavarantoimittajat antavat sentään hieman maksuaikaa. Lokakuussa kävi niin, että se maksuaikakin tuli käytetyksi ja jouduin hyvin moneen laskuun pyytämään lisää maksuaikaa. Sellaisessa tilanteessa kun laskut ovat jo valmiiksi erääntyneet niin lisäostoja on aika haastava tehdä. Onneksi puodilla sentään on käynyt asiakkaita lokakuusta huolimatta ja onneksi ihanat tukkukauppiaat ja ekotuotteiden valmistajat ovat olleet kärsivällisiä ja luottaneet minuun ja yritykseeni ja uskaltaneet joustaa maksuajoissa. Erityiskiitos Famon Jossulle, joka on toimittanut minulle pöllöshampoita sellaisessakin tilanteessa kun kaksi isoa laskua on ollut maksamatta. Suurkiitos myös Ole Hyvä Luonnontuotteen Ellille, jolta sain maksuaikaa ja joka ystävällisesti maksumuistutuskulujen sijaan antoi minulle alekoodin. Ihanan pitkäkantoista ajattelua: tuollaisen kohtelun jälkeen varmasti pysyn jälleenmyyjänä. Iso Ole Hyvä-lasku tuli tällä viikolla maksettua ja tilasin heti verkkokauppaan erän Ole Hyvää. Alennuksen annan tietenkin eteenpäin asiakkaille eli kunhan Ole Hyvä rahti ensi viikolla saapuu verkkokaupan varastolle niin Ole Hyvä-tuotteet ovat -15% alennuksessa. Alennus on puodilla voimassa jo nyt. Pidetään alennus voimassa nyt vaikka sinne itsenäisyyspäivän sen mukaan miten tuotteita riittää, olisiko se hyvä?
Jossu ja Elli tuli jo kiiteltyä, mutta kiitoksen ansaitsevat ainakin myös 4Dream-maahantuoja Johanna sekä Kaurilan Saunan Saara ja Jaakko. Kaurilan Saunan iso lasku odottaa vielä maksamista, mutta nyt olo ei ole enää niin epätoivoinen. Kyllä tästä taas noustaan ja kohta toivottavasti käy joulukauppa niin puodilla kuin verkossakin.
Verkkokaupan tuotevalikoima on vieläkin hiukan pienempi kuin puodilla, mutta ei enää hurjasti. Oranssi Orava on taas ihan varteenotettava vaihtoehto isommillekin ekokaupoille, eikös? Kiitos teille uskolliset asiakkaat niin puodilla kuin verkossakin!
Ja tosiaan mikä tärkeintä: Yhteistyö Verkkologistiikan kanssa sujuu hyvin ja paketit liikkuvat asiakkaille ajoissa ja luotettavasti!